babeln.se > 140 > etanol
ETANOL
Att konvertera en volvo 140 till etanoldrift

Inledning
Nedan kan läsas om hur jag konverterat min gamla Volvo 142 till etanol-drift på ett enkelt och billigt sätt. Jag är inte någon expert på bilmekanikens ädla konst och därför bör läsaren definitivt inte utföra några konverteringar med bara denna sida som grund. Jag har hämtat min kunskap och inspiration från de goda sidorna etanol.nu och 140-klubben.org – titta gärna där också om du har planer på konvertering.

Etanol innebär i denna redogörelse "E85" vilket i regel är den etanol vi tankar på bensinmackarna. Det är 15% bensin, 85% ren etanol.

 

Etanol-konverteringens förgasar-motor-tekniska grundtanke
Det krävs cirka 30% mer bränsle för att driva en bensinbil på Etanol. I en bil med förgasarmotor (i regel äldre bilar) är det, något förenklat, förgasaren och närmare bestämt förgasarnålen som bestämmer hur mycket bränsle som åker in i motorn. Nålen slipas därför på diametern för att öka mängden bränsle som kommer igenom.

 

1. Identifiera bilmodell, motor, förgasare och förgasarnål
Volvo 142 årsmodell 1972 med b20A motor, Strömberg 175-CD2 SE förgasare och nålbetäckning B1CC (ny typ).
Identifiering kan ske med hjälp av Volvos verkstadshandbok, P1800-klubben bjuder på PDF-version.

 

2. Skaffa lite prylar
- Ett hyfsat bra skjutmått - Clabbe O har för cirkus 400kr.
- Borrmaskin - Om den är sladdriven är det också stor fördel att ha tillgång till eluttag.
- Någon form av sticka - Grillspetspinne till exempel.
- Skruvmejsel - stjärna och vanlig.
- Fint sandpapper - Jag använde P280 och P1000. 2 Ark = ca 20kr på Mekonomen.
- Bränsleslang - Gärna genomskinlig. 10kr.
- Flaska etanol - Ta exempelvis gammal spolarväskeflaska och fyll med etanol på tappen. cirka 8.50kr/L.
- Extra förgasarnål - Nålen kan gå av eller slipas för mycket, extra är bra att ha. 150 på Mekonomen.
- Startgas - Kan vara bra om bilen ska startas när det är kallt. Närmaste mack för cirka 50kr.
- Förgasarolja - ATF-olja finns på närmaste vettiga mack. 50kr?

 

3. Plocka fram förgasarnålen ur bilen
- Skruva loss 4 skruvarna på toppen av förgasaren - de kan sitta rejält, tog ett par timmar att lossa mina!
- Lyft ur fjädern.
- Lyft vakuumkolven med nål och membran rakt upp - Var försiktig med förgasarmembranet och olja i röret.
- Häll ut eventuell förgasarolja i lämpligt kärl (min var tom).

 

4. Mät och slipa nålen
Nålen ska inte slipas lika mycket över hela längden och exakt hur mycket som ska slipas kan vara svårt att avgöra. Min orginalnål, en annan nål från samma förgasartyp och min nya utbytesnål hade inte samma diameter och längd (gick inte avläsa typ på de gamla nålarna). Jag valde därför att inte slipa till en viss diameter (finns vissa måttlistor över detta) utan istället slipa bort en viss mängd och testa mig fram.

- Mät nålen innan slipning vid ett antal kontrollpunkter. Jag valde kontrollpunkter 6.3mm, 18.9mm & 31.5mm
- Markera dessa punkter på en sticka, det underlättar för snabb mätning av diametern.
- Sätt hela vakuumkolven i borren & håll slippapper försiktigt mot nålen (pressa lagom, min första nål gick av!)
- Slipa i omgångar med p280 papper och kontrollmät. Jämna slutligen till med p1000-papper.
- Slipa inte för mycket, gå hellre till nästa steg och testa i bilen och gå tillbaka till detta steg.

- Såhär slipade jag:

Original
06.3mm kontrollpunkt: 2.43mm
18,9mm Kontrollpunkt: 2.10mm
31,5mm Kontrollpunkt: 1.68mm
Drog cirka 08-09L/Mil Bensin vid blandad körning större del landsväg.

Slipning 1
06.3mm kontrollpunkt: 2.35mm (Diff = 0.08mm)
18,9mm Kontrollpunkt: 1.98mm (Diff = 0.12mm)
31,5mm Kontrollpunkt: 1.61mm (Diff = 0.07mm)
Resultat: Gick inte att starta.

Slipning 2
06.3mm kontrollpunkt: 2.30mm (Diff = 0.13mm)
18,9mm Kontrollpunkt: 1.87mm (Diff = 0.23mm)
31,5mm Kontrollpunkt: 1.52mm (Diff = 0.16mm)
Resultat: Mycket ojämn tomgång. Orkeslös vid gaspådrag.

Slipning 3
06.3mm kontrollpunkt: 2.23mm (Diff = 0.20mm)
18,9mm Kontrollpunkt: 1.82mm (Diff = 0.28mm)
31,5mm Kontrollpunkt: 1.45mm (Diff = 0.23mm)
Resultat: Jämn tomgång. Lite tvekan vid gaspådrag.

 

5. Skruva ihop och starta
- Kontrollera att förgasardamsken inte tagit skada (microhål kan försämra startmöjlighet).
- Sätt i vakumkolven, finns en liten skåra i kanten på förgasaren som ska passas in med membranet.
- Sätt i fjädern och skruva fast toppen med de fyra skruvarna.
- Fyll på ATF-olja cirka halv cm från toppen på vakumkolvens rör (det som satt i borrmaskinen).
- Lossa bränsleslang som går från tankens bränsleledning till bensinpumpen
- Fäst egen slang från bensinpumpen ner i flaskan med etanol
- Prova att starta (under 5-10 grader utetemp kan det behövas startgas)

 

Övriga justeringar
- Bytt tändstift (4xNGK 129kr på mekonmen) - gjorde ingen skillnad.
- Justerat/fipplat med kallstartsreglaget (choken) - ingen direkt skillnad.

 

Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning är såhär långt (dryg månad med etanol) runt 1.1L/Mil vid blandad körning, mest landsväg. Praktiserar i övrigt EcoDriving i så stor utsträckning som möjligt och kör inte över 100km/h.

Mätning 0:
Tank blandad med bensin och etanol. 40.49L.

Mätning 1:
20081014: 172931 - 173078 = 14.7 mil. Tankade 14,51L (8,69/L) = 1,103L/Mil
Körde med Slipning 2 - Ett antal kallstart. Blandad körning. Max 95 km/h

Mätning 2:
20081023: 173078 - 173481 = 40,3 mil. Tankade 44,93L (8.69/L) = 1,114L/Mil
Körde med Slipning 2 - Mycket kallstart. Blandad körning, mest landsväg. Max 95 km/h

Mätning 3:
20081101: 173481 - 173811 = 33.0 mil. Tankade 36,52L (8,69/L) = 1.106L/Mil
Kört med Slipning 3 - Mycket kallstart. Blandad körning, mest landsväg. Max 95 km/h

Mätning 4:
20081101: 173811 - 173867 = 5.60 mil. Tankade 04.25L (8,69/L) = 0.758L/Mil
Kört med Slipning 3 - Varm motor hela vägen. Mycket landsväg. Max 85km/h

Mätning 5:
20081109: 173867 - 174239 = 37.2 mil. Tankade 40.47L (9,59/L) = 1.087L/Mil
Kört med Slipning 3 - Mycket kallstart. Blandad körning, mest landsväg. Max 95km/h
E75 denna tankning påverkar mätning 6!

 

Bra drag eller?
Jag har kört cirka 150 mil sedan jag konverterat och bilen går hyfsat bra när den är varm, ungefär samma som innan konvertering. Jag kan inte påstå att den duger för racing men den tar mig dit jag ska. Det är viss tvekar vid acceleration.

 

Kallstart - Ett problem
Kallstarter (kall motor och kallt väder) med etanol är ett alltid ett problem vad jag förstår. Det är helt enkelt svårare att få fyr på etanol när motorn är kall. Det finns knep. Bland annat motorvärmare och dylika grunkor. Det är även så att mackarna blandar i mer bensin i E85 (25% istället för 15%) på vintern för enklare kunna starta bilar.

Några observationer vad gäller min bil:
- Något svårstartad även på bensin, 3-4 snabba omgångar behövdes i regel efter natt under 5-10 grader.
- Om bilen står över 5 h har motorn i regel svalnat och bilen blir svårstartad. Hur svår beror på väder.
- När har regnat mycket ute är den något mer svårstartad.
- Mellan 5-10 grader måste jag ligga på startmotorn 5-6 omgångar x ~5 sek innan den startar.
- Under 5 grader måste jag ligga på en hel massa och helst lite startgas vid temp närmare minusgrader.
- Med lite startgas startar bilen direkt. Dock dör den ganska omgående och det behövs minst 4-5 omgångar.
- Bilen har alltid startat tillslut och jag har startat som max i -5, då behövdes 5-6 omgångar med startgas.

- När den väl startar går den ojämnt 2-5 minuter (längre om kallare). Gasar jag bestämt då dör bilen tvärt.
- Jag smyga på lite gas och på det sättet få upp lite varv i motorn utan att den dör.
- Om jag ligger på mycket vid kallstart kommer det ibland några droppar från förgasaren, flödar över?

 

Å nu då?
- Prova lite enkla grejer och se om den går bättre. Ex: höja tändningen om det visar sig hyfsat enkelt.
- Något måste göras åt kallstarterna. Bilen är väl svårstartad även för etanol och lurig när motorn är kall. Vet inte det beror på slipningen eller kallstartsreglaget (choke) är felinställd som ger fel luft/bränsleblandning eller något helt annat. Tips på hyfsat enkla ingrepp mottages.

 

Frågor och svar
FRÅGA: Jag har också gjort såhär och bilen startar inte, hjälp mig!
SVAR: Om bilen fungerade innan, börja med att kontrollera så soppa kommer fram till förgasaren och till tändstiften. Prova med startgas. Om det inte hjälper kolla med folket på etanol.nu och 140-klubben.org, de vet betydligt mer än mig.

FRÅGA: Är detta det bästa sättet att konvertera på?
SVAR: Nej, det går att göra bättre och mer noggrant. Detta är dock ganska enkelt och kostnadseffektivt.

FRÅGA: Har du några mer tips för att bilen ska gå bra på etanol?
SVAR: Nja, allt jag gjort själv finns beskrivet ovan. Jag har dock fått många tips från annat folk. Exempelvis: Plana toppen för högre kompression. Höj tändkurvan. Byt tändkablar, rotor, brytarspetsar. Köp ett nytt tändsystem. Använd motorvärmare. Klipp dig, skaffa ett jobb och en ny bil mm.

FRÅGA: Finns andra sidor om detta?
SVAR: Ja, flertalet bra sidor. Bland annat etanol.nu och 140-klubben.org

FRÅGA: Är det lagligt att göra såhär?
SVAR: Vad jag förstår ska det vara lagligt att konvertera själv, framförallt på äldre bilar. Dock så vill bilprovningen ha intyg på att du har vettiga bränsleslangar och avgasvärden och dylikt måste ju även hålla måttet efter konvertering. Mer info på etanol.nu...

FRÅGA: Om man inte orkar hålla på och slipa då, kan jag köpa en färdig nål?
SVAR: Ja, det finns "etanol-nålar" att köpa. Fråga på etanol.nu Jag slänger samtidigt in en någon okvalificerad brasklapp då det kan finnas risk att förgasare som gått i 40 år behöver en nål slipad för just den förgasaren, dvs. det är bättre att prova sig fram själv.

FRÅGA: Varför konvertera, blir ju samma pris och jag har hört att etanol är skit för miljön och allt tjafs om klimat bara är snack! Du kör ju ändå en skrotbil, köp ny om du nu ska vara sådan miljövän!
SVAR: Verkar finnas starka åsikter om detta (har bland annat fått kommentarer från vilt främmande människor på stan) så jag gör en liten utläggning som kanske förklarar...

Jag gillar att köra bil och upplever ibland behov av att köra bil. Jag gillar samtidigt god miljö och fin natur. Många tillsynes kunniga personer säger att biobränsle är bättre för miljön än bensin. Jag har läst på en del och väljer att tro på dem som förespråkar biobränsle. Etanol är ett biobränsle. Jag försöker göra det bästa av min nuvarande situationen och väljer att konvertera till etanol.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det men det verkar för mig mer logiskt att vårda en gammal bil än att skrota något som funkar och tillverka nytt för miljöns skull.

I somras kostade etanolen 8.50/L och bensinen 14kr/L. Jag har begränsat med pengar. Det är inte lika stor skillnad i dagsläget men fortfarande något billigare med etanol än bensin.

Om dessa faktorer ändras radikalt så får det väl bli en ny nål för 150kr och tillbaka till bensin. Jag föredrar dock att göra mitt bästa i en given situation och inte sitta på en stubbe och lipa.

Publicerad: 20081007 | Uppdaterad: 20081011